NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ إِسْحَقَ
عَنْ عَاصِمِ
بْنِ عُمَرَ
بْنِ قَتَادَةَ
عَنْ
مَحْمُودِ
بْنِ لَبِيدٍ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ
الْأَنْصَارِيِّ
قَالَ كُنَّا
عِنْدَ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذْ جَاءَهُ
رَجُلٌ
بِمِثْلِ
بَيْضَةٍ
مِنْ ذَهَبٍ
فَقَالَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
أَصَبْتُ
هَذِهِ مِنْ مَعْدِنٍ
فَخُذْهَا
فَهِيَ
صَدَقَةٌ مَا
أَمْلِكُ
غَيْرَهَا
فَأَعْرَضَ
عَنْهُ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ثُمَّ أَتَاهُ
مِنْ قِبَلِ
رُكْنِهِ
الْأَيْمَنِ
فَقَالَ
مِثْلَ
ذَلِكَ
فَأَعْرَضَ
عَنْهُ ثُمَّ
أَتَاهُ مِنْ
قِبَلِ
رُكْنِهِ
الْأَيْسَرِ
فَأَعْرَضَ
عَنْهُ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ثُمَّ
أَتَاهُ مِنْ
خَلْفِهِ
فَأَخَذَهَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَحَذَفَهُ
بِهَا فَلَوْ
أَصَابَتْهُ
لَأَوْجَعَتْهُ
أَوْ
لَعَقَرَتْهُ
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَأْتِي
أَحَدُكُمْ
بِمَا
يَمْلِكُ
فَيَقُولُ
هَذِهِ
صَدَقَةٌ ثُمَّ
يَقْعُدُ
يَسْتَكِفُّ
النَّاسَ
خَيْرُ الصَّدَقَةِ
مَا كَانَ
عَنْ ظَهْرِ
غِنًى
Cabir b. Abdullah el-Ensari
(r.a.)'den; demiştir ki:
Resulullah (s.a.v.)'in
yanındaydık, bir adam yumurta kadar bir altın getirip şöyle dedi:
Ya Resulullah! Bunu
maden ocağında buldum. Al, bu sadakadır. Bundan başka bir şeyim yok.
Resulullah (s.a.v.),
ondan yüz çevirdi. Sonra o adam,. Resulullah (s.a.v.)'e sağ tarafından geldi,
aynı şeyleri söyledi. Resulullah (s.a.v.) yine ondan yüz çevirdi. Sonra ona sol
tarafından geldi. Resulullah (s.a.v.) yine ondan yüz çevirdi. Sonunda
arkasından geldi bu sefer Resulullah (s.a.v.), onu aldı ve adama attı. Eğer ona
değseydi incitirdi veya yaralardı. Arkasından Resulullah (s.a.v.) şöyle
buyurdu:
"Biriniz, sahib
olduğu şeyi getirip: "-Bu sadakadır" diyor, sonra da oturup insanlara
avuç açıyor. Sadakanın en faziletlisi, fazla maldan verilenidir.”
Diğer tahric: İbn-i
Hibban zvd, h.no:857; Hakim, el-Müstedrek, I, 413.
AÇIKLAMA:
Nebi (s.a.v.)'in, o
adamdan yüz çevirmesi, onun durumunda olanların mallarının tümünü sadaka olarak
vermelerinin doğru bir hareket olmadığına işaret etmek içindir. Adam işaretten
anlamayınca Nebi (s.a.v.), ona sözle söylemiştir.